Podstawową kwestią każdego, udanego zabiegu estetycznego jest znajomość okolicy zabiegowej. Niestety często zdarza się, że zabiegi wykonywane są bez uwzględnienia anatomii i warunków topograficznych okolicy ustnej i naszym oczom ukazują się karykatury powiększonych ust (kaczy dziób, małpa, parówki, pontony, skocznia narciarska itp.). Warto uwzględnić ten fakt i wybrać specjalistę zabiegów estetycznych i anit-aging. Dla mnie techniki augmentacyjne (jako specjalisty) to „filozofia”. Wykonanie zabiegu estetycznego traktuję zawsze jako sztukę, gdzie efektem ostatecznym jest dzieło.
Zabieg estetyczny ma na celu uwypuklenie waloru urody, podkreślenie piękna i naturalnego wyglądu oraz skorygowanie niedoskonałości, których klientka nie aprobuje. Dobry specjalista [[1]] zobowiązany jest wykonywać zabiegi zgodnie z arkanami kosmetologii, medycyny estetycznej i przyjętymi standardami. Powinien przede wszystkim znać anatomię, mięśnie okalające szparę ust, topografię uzębienia, unaczynienie, unerwienie, rodzaj śluzówki, potrafić dobrać odpowiedni preparat, najczęściej na bazie kwasu hialuronowego, znać jego skład, lepkość, gęstość, procedurę sieciowania, zasadę działania preparatu, głębokość iniekcji, czas utrzymywania się w tkance a przede wszystkim bezpiecznie wykonać zabieg. Niektórzy pomyślą: …aż tyle! Dla mnie to: raczej tyle?
Wargi są mięśniowo-włóknistymi fałdami otaczającymi szparę ust. W górnym odcinku ograniczone są przez nozdrza, a w dolnym przez bruzdę bródkowo-wargową, bocznie natomiast przez bruzdy nosowo-wargowe. Wykazują budowę trójwarstwową.
Mięsień okrężny ust stanowi podstawę aparatu ruchowego warg. Mięśnie tej okolicy mogą się przemieszczać w różnych kierunkach. W okolicy warg występuje kilka mięśni, które mają promienisty przebieg. Skutkuje to ogromnymi możliwościami w ich ruchomości, dlatego ważny jest tu dobór i znajomość stosowanego preparatu do modelowania (powiększania) i konturowania ust.
Preparaty, które najczęściej stosowane są do zabiegów modelownia i konturowania ust w praktyce zabiegowej i szkoleniach.
Okolica ustna u każdego jest inna. Usta mają inną wielkość, szerokość i kształt, mogą być zapadnięte albo duże i pełne, być bardzo wąskie, zanikłe albo szerokie, wyglądać na uśmiechnięte, bądź mieć opadające kąciki, wpływając na smutny wyraz twarzy. Czerwień wargowa może być intensywna lub nierówna, asymetryczna, czasami rozmyta. Skóra wokół ust może być gładka lub wykazywać pierwsze oznaki starzenia, jak np. zmarszczki pin kodu – palacza, promieniste, przebarwienia i elastozę. Dlatego przy zabiegu modelowania i konturowania ust należy uwzględnić kilka podstawowych pojęć:
Po pierwsze: warga – główne pole pracy.
Wyróżniamy wargę górną pod nozdrzami i dolną. Łączą się one po bokach tworząc dwa niezależne kąciki ust. Warstwę topografii zewnętrznej ust stanowi czerwień wargowa, która jest jedynie tylko częścią wargi, poniżej znajdują się mięśnie, a na dole błona śluzowa. Wargi są ważnym narządem mającym zastosowanie podczas artykulacji myśli czy jedzenia. Są unerwione czuciowo w zależności od obszaru jamy ustnej i tym samym delikatne na sygnały płynące z zewnątrz.
Skóra czerwieni wargowej ma specyficzną budowę w porównaniu z innymi obszarami ciała. Stanowi przejście pomiędzy częścią skórną a śluzową wargi. Jest nieowłosiona, w pobliżu kątów ust zawiera gruczoły łojowe. W skórze ust brak jest zewnętrznej warstwy ochronnej, zwanej warstwą rogową. Niedostateczna funkcja gruczołów łojowych, odpowiedzialnych za warstwę lipidową wpływa na transepidermalną utratę wody. Podskórna tkanka tłuszczowa jest stosunkowo cienka. Ścieńczała skóra pozbawiona gruczołów ślinowych wymusza konieczność nieustannego zwilżania ust śliną. Godna polecenia jest odżywczo-nawilżająca pomadka firmy Nano Skin Care (http://nanoskincare.pl/odzywczo-nawilzajaca-naturalna-pomadka-ochronna-do-ust-z-filtrem-uv-spf-14). Naskórek czerwieni wargowej jest zrogowaciały i cienki. Jej kolor uwarunkowany jest prześwitującymi naczyniami kapilarnymi skóry właściwej.
Zmienne warunki atmosferyczne, niska czy wysoka temperatura, słońce w tym promieniowanie UV, silny wiatr, suche powietrze w klimatyzowanych pomieszczeniach sprawiają, że usta bardzo szybko stają się przesuszone i spierzchnięte. Jednym ze sposobów kosmetologii i medycyny estetycznej stosowanych w Akademii MSP Ochrony Zdrowia i Urody w Gorzowie Wielkopolskim jest mezoterapia ust rewitalizacyjna, regeneracyjna, stymulująca i nawilżająca ust lub standardowa technika aplikacji wypełniacza tkankowego na bazie kwasu hialuronowego.
Po drugie: kontur ust – dodatkowe pole pracy.
Stanowi granicę oddzielającą czerwień wargową od otaczającej ją skóry. Linia o trójkątnym lub owalnym kształcie, znajdująca się pośrodku górnej wargi ust, stanowi dolną podstawę filtrum określaną jako łuk Kupidyna. W rzymskiej mitologii Kupidyn (Amor) był bogiem miłości, strzelał z łuku (stąd pochodzi nazwa łuk Kupidyna – linia górnej wargi przypomina kształt łuku).
Stopień rozwartości tego kąta ma wpływ na charakter czerwieni wargowej, przez klientów nazywany jest serduszkiem.
Filtrum czy rynienka podnosowa jest płytkim i krótkim zagłębieniem od przegrody nosa do wargi górnej. Zaznaczony stelaż eliminuje wywijanie się ust w kierunku nosa. Filtrum wywodzi się ze starożytnego greckiego wyrażenia „napój miłosny”.
Starożytni Grecy uważali to miejsce za jedno z najbardziej czułych miejsc ludzkiego ciała, stąd jego nazwa, pochodząca od czasownika φίλειν phílein oznaczającego „całować, kochać” To właśnie Grecy uznali filtrum za najbardziej atrakcyjną seksualnie (aktualnie sensualnie) przestrzeń twarzy.
Po trzecie: kąciki ust – łączą obie wargi ze sobą w bocznych liniach złotej proporcji.
Wpływają na wygląd okolicy ustnej. Powinny się kończyć na wysokości początku źrenicy. Obok każdego kąta jest węzeł mięśniowy kąta ust, od którego biegną łukowato włókna mięśni w obu wargach. Ich praca jest uzależniona od pracy mięśni, takich jak: mięsień jarzmowy większy, mięsień śmiechowy, mięsień dźwigacz kąta ust, mięsień obniżacz kąta ust, mięsień obniżacz wargi dolnej.
Mięśnie okolicy ustnej w bardzo łatwy sposób wyrażają emocje, świadome lub nieświadome jak: radość czy smutek. Wraz z upływem czasu, skóra okolicy warg ulega wiotczeniu, atrofii, struktury warg ulegają spłaszczeniu, siła mięśni zostaje osłabiona, a kąciki ust opadają. Następuje wydłużenie wargi górnej z towarzyszącym ścienieniem warg i podwinięciem czerwieni. Naturalna kolej rzeczy sprawia, że twarz klientki wygląda ponuro, wpływając na chroniczny efekt zmęczenia. Jest to zasługa mięśnia obniżacza kąta ust, którego funkcja sprawia, że z wiekiem smutne usta przybierają kształt banana, gdzie łuk skierowany jest w dół zamiast w górę i który należy kontrolować w zabiegach estetycznych.
w dół / w górę
Podział segmentowy ust
Anatomia górnej wargi ukazuje trzy guzy (nr. 5 z prawej i tożsamy z lewej strony oraz nr. 8 – guzek pośrodkowy) różniące się wielkością. U niektórych środkowy jest większy, a dwa po obu stronach są mniejsze. U innych klientek dwie tuż obok linii środkowej górnej wargi są większe, a środkowa mniejsza.
Anatomia dolnej wargi ukazuje dwie duże wypukłości linii środkowej (nr. 5 z prawej i tożsame z lewej strony – puste koło, poduszeczki dolnej wargi), które obejmują z grubsza środkowe dwie trzecie dolnej wargi. Boczne krawędzie górnej jak i dolnej wargi są najczęściej płaskie.
Z punktu widzenia modelowania ust górną wargę można podzielić na trzy kształty, natomiast dolną na dwie. Warto pomyśleć o tych formach, jak o miękkich poduszeczkach w trakcie ich modelowania. Zaokrąglona forma pośrodku górnej wargi ma kształt serca i klinuje się pomiędzy dwoma formami dolnej wargi. Patrząc na usta pod tym kątem, te formy nakładają się na siebie i dodają efekt zmysłowości. Takie postrzeganie ust wpływa na dobór techniki modelowania (o tym, więcej w kolejnym artykule: Techniki modelowania ust).
W technikach zaawansowanych modelowania ust warto zapoznać się ze złotą proporcją (podziałem harmonicznym). Złoty podział fascynował zachodnich intelektualistów o różnych profesjach. Odkryto ją już w starożytności i stosowana jest nie tylko w powiększaniu, konturowaniu i modelowaniu ust, wydobywania atrakcyjności twarzy, ale przede wszystkim w geometrii i różnych dziedzinach życia np.: architekturze, muzyce, technice, matematyce, przyrodzie, malarstwie. W złotej proporcji dany odcinek jest podzielony na dwie części różnej długości, w taki sposób, że stosunek całego odcinka do dłuższej jego część jest taki sam, jak stosunek dłuższej części do krótszej. Stosunek, o którym mowa nazywa się złotą liczbą i oznacza grecką literą φ (czyt. „fi”). W „idealnej twarzy” proporcja ta wynosi dokładnie 1,62.
Optymalną taktyką korekcji „złotego odcinka” z uwzględnieniem wysokości górnej i dolnej wargi powinna być korelacja jako 1.0 : 1.6
Unaczynienie i unerwienie warg
Tętnice biegnące od okolicy nosa, policzków oraz wargi górnej i dolnej odchodzą od tętnicy twarzowej. Dodatkowo warga dolna zaopatrywana jest przez gałąź bródkową tętnicy zębodołowej dolnej. Tętnice wargowe górne i dolne zespalają się ze sobą i tworzą pierścień tętniczy. Drenaż żylny okolicy ustnej zapewniony jest przez żyłę twarzową. Za unerwienie wszystkich mięśni wyrazowych twarzy odpowiada nerw twarzowy (VII). Za unerwienie wargi górnej odpowiadają gałęzie wargowe górne nerwów podoczodołowych a za unerwienie wargi dolnej gałęzie wargowe dolne nerwów bródkowych. Za czuciowe unerwienie ust odpowiada nerw trójdzielny.
Jeśli interesują Ciebie szkolenia zapraszam do kontaktu pod numerem 695 017 687, więcej na mojej stronie Szkolenia – Medycyna Estetyczna z Moniką Sekita – Pilch
Literatura
- Ekman P., Davidson R. (2000), Natura emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-85416-84-6.
- Podstawy Medycyny Estetycznej Podręcznik dla studentów kosmetologii pod redakcją A. Przylipiaka, Białystok 2014
- Twarz – atlas anatomii klinicznej Ralf J. Radlanski, Karl Wesker, red. wyd. pol. Tomasz Kaczmarzyk Wydawnictwo Kwintesencja Wydawnictwo, Warszawa 2015, wyd.1
- Złoty podział / Wikipedia
- https://www.proko.com/
- http://medyczni.org/anatomia/jama-ustna-anatomia/
- Janina Sokołowska-Pituchowa (red.): Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Wydanie VII. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005, s. 503
Skorzystaj z mojej wiedzy i doświadczenia. Monika Sekita-Pilch
[1] Jeżeli jesteś zainteresowany/a szkołą, zdobądź z Nami wykształcenie Kosmetologia Estetyczna w MSP – szkoła roczna, jeżeli jesteś zainteresowany/a zabiegiem napisz lub zadzwoń