W modelowaniu ust a szczególnie wykwalifikowanym, przyświeca jeden cel: połączenie korelacji, objętości z ostatecznym kształtem i proporcjonalnym rozmieszczeniem w obszarze twarzy.

W zaawansowanym modelowania ust wyznacznikiem jest złota proporcja, dawniej podział harmoniczny. Złoty podział fascynował zachodnich intelektualistów o różnych profesjach. Odkryto ją już w starożytności i stosowana jest nie tylko w powiększaniu, konturowaniu i modelowaniu ust, wydobywaniu przestrzennym atrakcyjności twarzy, ale przede wszystkim w geometrii – z której czerpie kosmetologia i medycyna estetyczna i inne dziedziny życia np.: architektura, muzyka, technika, matematyka, przyroda, malarstwo, reklama, stosowana jest również w wizażu czy artystycznej stylizacji twarzy. (Jeżeli jesteś zainteresowana/y szkołą, wizażu i kreowania wizerunku, zdobądź z Nami wykształcenie, zapisz się do szkoły korzystając z linku https://akademiamsp.eu/szkoly-roczne/wizaz-i-kreowanie-wizerunku).
W „idealnej twarzy” proporcja ta wynosi dokładnie 1,6180… Obliczenia ułatwia wzór matematyczny umieszczony po prawej stronie.

Złoty podział określa się jako boską proporcję. Trudno się dziwić, bowiem w świecie estetycznym i artystycznym zasada zachowania odpowiednich proporcji była ważna już wieki temu, a jednym z przykładów mogą być dzieła słynnego malarza – Leonardo da Vinci. Powstały ok. 1490 roku, jego słynny szkic “Człowiek witruwiański” (znany pod nazwą “Anatomia człowieka”) sporządzony został na zlecenie Witruwiusza (rzymskiego architekta i inżyniera, który opisywał teorię i praktykę harmonijnych proporcji). Szkic był ilustracją do jego traktatu “O architekturze ksiąg dziesięcioro”, poświęconego proporcjom ludzkiego ciała.

Idealna twarz, w której pracujemy w kontekście modelowania ust musi mieć zgodnie z wytycznymi, następujące parametry: odległość między oczami a ustami powinna stanowić 36 procent długości twarzy, podczas, gdy odległość pozioma pomiędzy oczami, powinna stanowić 46 procent długości twarzy.

Optymalną taktyką korekcji „złotego odcinka” z uwzględnieniem wysokości górnej i dolnej wargi powinna być korelacja jako 1: 1.6

Poszukiwanie idealnych proporcji i doskonałego piękna ust uzależnione jest od warunków anatomicznych, topografii mięśni szpary ust czy fizjologii warg (jeżeli chcesz przypomnieć sobie lub poznać anatomię i topografię ust, odsyłam do artykułu https://sekitapilch.pl/budowa-ust-anatomia-i-topografia-okolicy-ustnej/).
Złota proporcja wskazuje, że górna warga powinna mierzyć 1/3 wysokości ust, a dolna stanowić 2/3 wymiaru pionowego.

Z uwagi, że moda ewoluuje w kierunku powiększania górnej wargi, należy pamiętać, że nie powinna być ona jednak, tak samo wysoka jak dolna. Zgodnie z zasadą proporcji, jest to stosunek, w którym górna warga to 0,75% dolnej. Najistotniejszy w modelowaniu ust jest przede wszystkim dobór proporcji indywidualnie do urody i proporcji całej twarzy.
Zasada „natural look” również zaleca, że w modelowaniu górna warga to ok. 1/3 całej wysokości ust, resztę stanowi warga dolna. Wiele klientek decyduje się na bardziej zdecydowane powiększenie górnej wargi, lecz nigdy nie powinna być ona takiej wielkości jak dolna, a już na pewno nie od niej większa.
Piero della Francesca i Luca Pacioli informowali, że piękno to harmonia kształtu i proporcji. Wstrzykniecie dużej ilości wypełniacza w tkanki czerwieni wargowej wpłynie, co jest prawdą na powiększenie ust, ale jaki będzie tego efekt? Nienaturalny wygląd, sztywność ust, zaburzenie funkcji mięśnia okrężnego ust, to nie jest cel pozabiegowy specjalisty d.s modelownia i konturowania ust (jeżeli jesteś zainteresowany/a uzyskaniem powyższego tytułu napisz lub zadzwoń: rekrutacja@akademiamsp.eu info 695 017 687).
Na uwagę zasługuje również koncepcja Tijion Esho – trzech zasad. Zgodnie z nią dolna warga większa od górnej, delikatne wcięcie znajduje się na szczycie i jednakowo wypełnione są kąciki.

Cytowany przez portal „Mail Online” doktor Tijion Esho uważa, że w modelowaniu na uwagę zasługują trzy najważniejsze zasady:
- Górna warga w środkowej swojej części powinna być dwa razy węższa od dolnej.
- Kąciki ust – dotyczy to zarówno dolnej, jak i górnej wargi, powinny być tej samej szerokości.
- Na środku górnej wargi powinno być widoczne wcięcie (nazywane łukiem kupidyna lub amora).
W zaawansowanym modelowaniu i konturowaniu ust należy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe wytyczne i zasady. Doskonaląc warsztat swojej pracy poprzez ustawiczne dokształcanie się możliwe jest spersonalizowane podejście do klienta i zachowanie proporcji, racjonalnych objętości a przede wszystkim harmonijnego kształtu ust naszych klientów.
Literatura
- Goisis, Iniekcje w medycynie estetycznej, MediPage, Warszawa 2018
- https://sekitapilch.pl/podstawowe-techniki-iniekcji-w-modelowaniu-i-konturowaniu-ust/
- https://sekitapilch.pl/powiekszanie-modelowanie-i-konturowanie-ust-informacje-dla-klienta/
- https://sekitapilch.pl/budowa-ust-anatomia-i-topografia-okolicy-ustnej/
- https://www.papilot.pl/uroda/twarz-i-cialo/34763/wzor-doktora-tijion-esho
- https://www.nlogo.pl/wiedza/czym-jest-zloty-podzial
- https://sites.google.com/site/zlotyxpodzial/contact-us
- https://bigosmatematyczny.pl/zlota-proporcja/
- https://akademiaducha.pl/tag/anatomia-czlowieka/